fbpx

Hyvä kiinteistönvälittäjä huolehtii sekä myyjän että ostajan edusta

Kanta-asiakkaat ovat paras palaute tekemästämme työstä. Kun kiinteistönvälittäjä myy asunnon ajaen sekä myyjän, että ostajan etua, asuntokaupan kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

Kiinteistönvälittäjällä on aina kaksi asiakasta: ostaja ja myyjä. Välityslaissakin määritellään, että kiinteistönvälittäjän tehtävänä on ajaa näiden molempien asiakkaiden etua. Joistakin välittäjistä tämä yhtälö voi tuntua vaikealta ja ostajan edun ajaminen aikaa vievältä, sillä myyjähän on useimmissa tapauksissa se, joka kiinteistönvälittäjän palkkion maksaa. Se, miten kiinteistönvälittäjä huomioi ostajan, ei ole kuitenkaan yhdentekevää. Perustajajäsenemme ja Neliöt Liikkuu LKV:n kiinteistönvälittäjän Tuomas Kukon tarina on mainio esimerkki hyvän asiakaspalvelun ja suosittelun voimasta.

Asiakkaasi asiakas voi päätyä sinunkin asiakkaaksesi

Tuomas myi muutamia vuosia sitten kaksion Helsingistä. Asunnon myynti meni kaikin puolin nappiin; asunto myyntiin parhaaseen mahdolliseen markkinahintaan ja asunnon hinnasta ja kaupan ehdoista päästiin kolmen päivän tarjousneuvottelujen jälkeen hyvään yhteisymmärrykseen myyjän ja ostajan välillä. Asunnon ostaja oli ostamassa itselleen ensiasuntoa ja asunnon osto tarjousprosesseineen pelotti häntä, sillä tilanne, ja kiinteistönvälityksen termit olivat hänelle vieraita. Tuomas palveli asunnon ostajaa asiantuntevasti pitämällä hänet ajan tasalla asunnon hyvistä ja huonoista puolista ja kertomalla rehellisesti, miten asiakkaan kannattaisi tilanteessa toimia. 

Kun asunto oli myyty, Tuomas sai ostajalta palauteviestin, jossa ostaja kertoi olevansa tyytyväinen saamaansa hyvään ja asiantuntevaan palveluun. Tärkeintä oli kuitenkin se, että ostaja oli pystynyt luottamaan Tuomakseen uudessa ja jännittävässä tilanteessa, eikä luottamus ollut horjunut missään vaiheessa prosessia.

Kun kaksi vuotta asunnon myynnistä oli kulunut, asunnon ostanut asiakas otti Tuomakseen yhteyttä, sillä hän tarvitsi kiinteistönvälittäjää myymään omistamansa asunnon ja apua isomman asunnon ostoon. Välittäjävalinnan tekeminen oli ollut helppoa, sillä ostajan etua ajava asiakaspalvelu oli jäänyt henkilön mieleen. Kävi myös ilmi, että kahden vuoden aikana asiakas oli suositellut Tuomasta myös tuttavilleen ja suosituksen myötä Tuomas oli myynyt muun muassa asiakkaan esimiehen ja kollegan asunnot. Tässä tapauksessa tyytyväinen asiakas oli tuonut Tuomakselle jopa lisää asiakkaita.

Asuntokaupassa myyjällä on tiedonantovelvollisuus

Kun ostajalle on selvitetty myyntiprosessin aikana kaikki asuntoon liittyvät hyvät, ja huonotkin, asiat, voi asunnon myyjä painaa pään illalla tyynyyn levollisin mielin. Asuntokaupassa myyjällä on tiedonantovelvollisuus, jolla tarkoitetaan sitä, että myyjän on kerrottava ostajalle kaikki myymäänsä kohdetta koskevat, ja ostopäätökseen vaikuttavat asiat. Asiat voivat liittyä esimerkiksi asunnon tai taloyhtiön kuntoon, talouden hoitoon, asuinalueeseen tai ympäristöön. 

Asuntokaupassa myyjän vastuu ei lopu siihen, kun asunto on vaihtanut omistajaa. Myyjän virhevastuu on asunto-osakkeiden kohdalla 2 vuotta ja kiinteistökaupassa 5 vuotta. Aika voi olla myös tätä pidempi, mikäli käy ilmi, että myyjä on piilotellut ostajalta esimerkiksi talon rakenteissa tiedossa olleita kosteusvaurioita. 

Kiinteistönvälittäjän käyttäminen asunnon myynnissä ei poista myyjän vastuuta, mutta kiinteistönvälityksen ammattilainen osaa kysyä myyjältä tärkeitä asioita asunnon kuntoon liittyen ja opastaa tarvittaessa lisäselvitysten tekemiseen, jotta ikäviltä yllätyksiltä voitaisiin välttyä. Tämän takia myös asunnon myyjän kannattaisi olla kiinnostunut siitä, että hänen asuntonsa myyntiä hoitava välittäjä huolehtii myös ostajan edusta.

Kiinteistönvälityksen menestysresepti on yksinkertainen

Tuomas muistuttaa, että edunvalvontaa koskeva 7. lakipykälä on kokonaisuudessaan nerokas, sillä se sisältää yksinkertaisuudessaan kiinteistönvälittäjän onnistumisen reseptin. Vaikka aikaa kuluisi hieman enemmän siihen, että kiinteistönvälittäjä selvittää ostajalle juurta jaksain kaikki asunnon ostamiseen liittyvät asiat ja tukee ostajaa prosessissa, myyntiin käytetty vaiva ja aika maksavat itsensä myöhemmin takaisin tyytyväisinä asiakkaina, suosituksina ja uusina toimeksiantoina. 

Oletko myymässä asuntoa? Huippuvälittäjämme tarttuvat toimeen.

Yhteydenotto

Tavoitat meidät numerosta 010 248 1600 tai alla olevalla lomakkeella.