5 + 1 vinkkiä, kuinka luot itsellesi uskottavan henkilöbrändin
Neliöt Liikkuu -perheessä on useita henkilöbrändäyksen konkareita. Nyt jaamme teille parhaat vinkit, miten luoda uskottava henkilöbrändi.
Kiinteistönvälityksessä menneitä ovat ne ajat, jolloin asiakas luotti ison firman nimeen valitessaan asunnolleen hyvää välittäjää. Nykypäivän asiakas arvostaa laadukasta ja yksilöllistä palvelua ja valitsee itselleen sopivan välittäjän paitsi myyntinäyttöjen, mutta ennen kaikkea fiiliksen, mielikuvan ja henkilökemian perusteella. Mielikuvat välittäjistä syntyvät muun muassa somepreesensistä, suorasta yhteydenpidosta, suosittelusta ja markkinoinnista. Yhä useampi kiinteistönvälittäjä, tai muun alan asiantuntija, luo itselleen henkilöbrändin erottuakseen muista kilpailijoista. Tässä postauksessa kerromme 5 + 1 vinkkiä, miten luot itsellesi aidon ja uskottavan henkilöbrändin.
1. Henkilöbrändin luominen on pitkäjänteistä työtä
Kerrotaan tärkein asia heti postauksen alkuun: henkilöbrändin luominen ei ole pikavoitto. Henkilöbrändin luominen on pitkäjänteistä ja järjestelmällistä työtä, joka ei sovi kaikille, mutta oikein luotuna se kantaa hedelmää. Henkilöbrändin luomiseen voi mennä helposti vuosia, mutta jos henkilöbrändin luominen tuntuu sinulle sopivalta vaihtoehdolta, brändäys kannattaa aloittaa heti, eikä vasta huomenna.
2. Brändi ei ole uskottava, jos se ei ole totta
Toinen tärkeä asia: brändissä on mukana aina totuus – ainakin osittain. Et voi luoda brändiä menestyvästä myyntitykistä, jos et sitä ole. (Tai ehkä voitkin, mutta palataan siihen tämän postauksen lopussa.) Brändi koostuu mielikuvasta, joka asiakkaalla on sinusta, sekä asiakkaan kokemus, kuinka hyvin lunastat antamasi lupaukset ja mielikuvan, kun asiakas tapaa sinut henkilökohtaisesti. Jos mielikuva ja todellisuus eivät kohtaa, henkilöbrändisi kärsii siitä nopeasti ja se voi lopulta jopa kääntyä sinua vastaan. Jos brändäät itsesi Suomen parhaimmaksi, tuotteesi tai palvelusi on myös oltava sitä.
3. Olet uniikki – älä kopioi muita
Puhuja, tietokirjailija ja kriisiviestintäasiantuntija Katleena Kortesuo vinkkaa toimivan reseptin henkilöbrändin luomiseen Katleenan ja Andrei Koivumäen 100 faktaa myynnistä -kirjassa: kokoa aluksi 60-70 sanan mittainen lista siitä, kuka olet ja mistä pidät. Kun olet puristanut itsestäsi irti nämä faktat, voit alkaa kokoamaan niistä uniikkia komboa, joka toimii henkilöbrändisi perustana ja josta viestit muille. Nappaa mukaan asioita, jotka erottavat sinut muista. Jos sinulla on esimerkiksi kiinnostava harrastus tai muu erikoinen kiinnostuksen kohde, ota se mukaan henkilöbrändiisi, sillä se tekee sinusta kiinnostavan. Ole oma itsesi, äläkä kopioi, sillä se ei ole uskottavaa, eikä erota sinua muista.
4. Kerro itsestäsi muille, lakkaamatta
Kun olet määritellyt, millainen henkilöbrändisi on, on aika kertoa siitä muille. Jos olet valinnut henkilöbrändisi viestiksi esimerkiksi sen, että olet menestynyt, sinun on näytettävä muille, miltä menestys näyttää. On turha jankuttaa postauksissa, että olet menestynyt. Näytä menestyksesi muille elämäsi kaikilla osa-alueilla teoin, vaattein, huolitellun ulkonäön, matkojen, hienojen autojen, elämäntavan tai vaikkapa kellojen ja laukkujen kautta, jos ne ovat sinun juttusi. Itsestä kertominen on henkilöbrändin luomisen aikaa vievin osio, sillä sinun on tuotava itseäsi ja viestiäsi esiin suunnitelmallisesti ja säännöllisesti. Kun toistat viestiäsi kymmeniä ja satoja kertoja, lopulta siitä tulee osa henkilöbrändiäsi ja muutkin uskovat sen.
5. Kehity tai kuole
Henkilöbrändisi ei ole koskaan valmis, kuten et sinäkään. Brändisi voi (ja sen pitää) muuttua samaan aikaan, kun itse kehityt ja maailma ympärilläsi muuttuu. Vahvista myönteisiä puolia itsessäsi. Opiskele uutta ja pyri eroon huonoista puolistasi. Itsensä kehittäminen ja kehittyminen jatkuu läpi elämän, joten kehitä myös henkilöbrändiäsi, tai se kokee kuoleman itsestään.
+ 1 vinkki, kuinka luoda illuusio omasta menestyksestä
Postauksen alkupuolella mainitsimme, että itsestä ei voi luoda kuvaa myyntitykistä, jos ei sitä oikeasti ole. Vaikka et vielä olisikaan alasi huippu, sinusta tulee sellainen, kunhan sinulla on tarkka fokus ja teet oikeanlaisia toimia sen saavuttamiseksi. Neliöt Liikkuu LKV:n perustajajäsen Samu Siponen kertoo Andrein ja Katleenan kirjassa 100 faktaa myynnistä, kuinka hän loi illuusion itsestään huippumyyjänä ennen kuin hän oli sitä oikeasti. Samu käytti uransa alkuvaiheessa paljon aikaa asiakkaiden kontaktointiin ja arviokäynteihin, jotta hän sai kerättyä itselleen nimeä ja tunnettuutta tietyllä asuinalueella Helsingissä. Hän postitti mainoksia, otti suoraan yhteyttä puhelimitse ja käytti kohdennettua markkinointia tällä alueella. Pian alueella jo huhuttiinkin ”siitä välittäjästä, joka myy alueella jatkuvasti”, vaikka Samu ei ollut vielä kovin montaa kauppaa varsinaisesti tehnytkään. Hyvin hoidetut arviokäynnit tekivät vaikutuksen alueella ja pian Samun puhelin alkoi soimaan, kun asiakkaat ottivat häneen yhteyttä. Samu ei uran alkuvaiheessa markkinoinut itseään huippumyyjäksi, mutta hyvän palvelun ja yhteydenpidon kautta asiakkaat saivat hänestä sen käsityksen. Ja huippumyyjä hänestä pian tulikin, sillä kohdallaan oleva asenne, päämäärä ja laadukas palvelu saavat aikaan nopeasti myös huipputuloksia.